2019. IV. évfolyam 1. szám
Turisztikai és Vidékfejlesztési TanulmányoK
ISSN 2498-6984 (online)
ISSN 2677-0431 (nyomtatott)
DOI: 10.33538/TVT.190401
Tisztelt Olvasónk!
Idei, immáron negyedik évfolyamunk, első számát a megszokottól kissé később készítettük el. Ennek örömteli okai voltak: szerkesztőségünk úgy döntött, hogy folyóiratunkkal csatlakozunk a Crossref rendszerhez, és így a tanulmányaink DOI számmal jelenhetnek meg. Úgy gondoljuk, hogy a nemzetközi láthatóság javítása minden kutatónak érdeke, és a cikkenként biztosított külön DOI számokkal ezt nagyban elő tudjuk segíteni. A késlekedésünk másik oka is hasonlóan pozitív a folyóiratunk szempontjából. Felfrissítettük internetes megjelenésünket, és egy új arculatú, praktikus és esztétikus honlapra álltunk át az idei évtől. Reméljük, hogy ez is elnyeri olvasóink tetszését.
Az idei első számunkba tizenöt szerző érintett, öt igazán érdekes tanulmánnyal. A véletlen úgy hozta, hogy mostani számunkban erőteljesen jelenik meg a gasztroturizmus. Annak tudatában ez nem is meglepő, hogy mind népszerűsége, mind pedig a hazai turizmusban betöltött jelentősége folyamatosan erősödik e turisztikai terméknek.
Első tanulmányunkban Obermayer Nóra – Kővári Edit – Bak D. Gerda írásában arról olvashatunk, hogy a közösségi médiának milyen a szerepe van a borfogyasztók körében.
A budapesti romkocsmák nemzetközi hírre tettek szert, és turisztikai vonzerejük nem vitatható. Pinke-Sziva Ivett – Melanie Kay Smith – Olt Gergely – Molnár-Csomós Ilona a romkocsmák budapesti éjszakai gazdaságban betöltött szerepét vizsgálja tanulmányában. Hazánkban manapság nagyon népszerűek a gasztrofesztiválok.
A helyi érdekcsoportok szerepét vizsgálják a gasztrofesztiválok működtetésében Tóth Bettina és Hegedűs Gábor szerzők. Negyedik cikkünk, amelyet Cseke Bence – Marton Zsuzsanna – Keller Krisztina – Birkner Zoltán jegyez, a vidékfejlesztés, és a turizmus kapcsolatának vizsgálatához nyújt értékes információkat, Murafölde konkrét turizmusfejlesztési estének bemutatásán keresztül.
Záró tanulmányunkban Horváth Gergely és Horváth Zoltán a TDM szervezetekkel kapcsolatos szakirodalmat gyarapítja, és a stratégiai tervezés fontosságára hívja fel a figyelmet.
Reméljük, hogy a turizmus különböző kérdései iránt érdeklődő olvasóink egyaránt találnak érdekes és
hasznos tanulmányt az idei első számunkban.
Üdvözlettel:
Aubert Antal Gonda Tibor
Szerkesztőbizottság elnöke Főszerkesztő
Tanulmányok
Obermayer Nóra – Kővári Edit – Bak D. Gerda: KÖZÖSSÉGI MÉDIA JELENTŐSÉGE A BORFOGYASZTÓK KÖRÉBEN
2018 júliusában készítettünk a borfogyasztók körében egy mini kutatást. A főként olyan kérdésekre kerestük a választ, hogy milyen közösségi média felületről tájékozódnak a borászatokról, a borászatok által rendezett rendezvényekről, milyen posztok keltik fel az érdeklődésük.
Pinke-Sziva Ivett – Melanie Kay Smith – Olt Gergely – Molnár-Csomós Ilona: ÉJSZAKAI GAZDASÁG KUTATÁSA BUDAPESTEN
Jelen írás a Budapest VII. kerületére vonatkozó, 2017 őszén végzett azon kutatásokat foglalja magában, amelyek a helyi lakosok, a kerületbe látogató helyiek és a turisták véleményét, illetve percepcióit elemzik az éjszakai gazdaság vonatkozásában.
Horváth Gergely – Horváth Zoltán: STRATÉGIAI TERVEZÉS A TDM SZERVEZETEKNÉL? – A BALATON TÉRSÉG PÉLDÁJA
Magyarországon 2008-ban alakultak meg pályázati forrásból az első turisztikai desztináció menedzsment (TDM) szervezetek, amelyek új szemléletet hoztak a turizmusirányításba. Ebben az alulról szerveződő, új szervezeti rendszerben, a stratégiai szemlélet és gondolkodásmód megvalósulásának tapasztalatait kívánja bemutatni a szerzőpáros.
Pogácsás Péter: A MAGYARORSZÁGI BEVÁSÁRLÓTURIZMUS VIZSGÁLATA AZ EGYNAPOS BEUTAZÁSOK ADATAINAK TÜKRÉBEN
A Magyarországra látogató külföldiek számának és költéseinek elmúlt években megfigyelhető dinamikus növekedésén belül jelentős szerepet tölt be a bevásárlóturizmus. A tanulmány a magyarországi bevásárlóturizmust elemzi, annak szinte egészét kitevő, környező országokból érkező látogatók vásárlásain keresztül.
Tóth Bettina – Hegedűs Gábor: A HELYI ÉRDEKCSOPORTOK SZEREPE A VIDÉKI GASZTROFESZTIVÁLOK MŰKÖDTETÉSÉBEN DÉL-ALFÖLDI PÉLDÁK ALAPJÁN
A gasztroturizmus jelentősége világszerte, így Európában és Magyarországon is növekszik. Kutatásunkban dél-alföldi esettanulmányok alapján vizsgáltuk, hogy a falusi gasztrofesztiválok fenntartható működését hogyan befolyásolja az érintett, különböző helyi érdekcsoportok együttműködési készsége.
Cseke Bence – Marton Zsuzsanna – Keller Krisztina – Birkner Zoltán: KILÁTÁSOK ÉS KIHÍVÁSOK DÉL-ZALA TURIZMUSÁBAN – ESETTANULMÁNY MURAFÖLDE TURISZTIKAI HELYZETKÉPÉRŐL ÉS PERSPEKTÍVÁIRÓL
A tanulmány célja egy új turisztikai desztinációban, a Mura Nemzeti Program keretében 2015-ben létrejött Muraföldében rejlő lehetőségek elemzése. A 83 települést magában foglaló dél-zalai térség turisztikai potenciálja meghatározásának módszertani keretét Buhalis 6A modellje adja.