2021. VI. évfolyam 4. szám

Turisztikai és Vidékfejlesztési TanulmányoK

VI. évfolyam 4. szám

 

ISSN 2498-6984 (online)

ISSN 2677-0431 (nyomtatott)

DOI: 10.15170/TVT.2021.06.04.

 

Tanulmányok & Publikációk

Greg Richards: Emerging cultural tourism practices: new opportunities for small cities?

How will cultural tourism develop in the post-pandemic world? In order to look forward, this paper first looks back at the historical development of cultural tourism, from the rarified world of high culture to the mass consumption of pre-covid ‘overtourism’.

Csóka László – Paic Róbert – Prisztóka Gyöngyvér – Vargáné Szalai Kata – Varga Tamás – Marton Gergely: A hazai utazási szokások változásai a koronavírus-járvány hatására

A koronavírus-járvány több más szektorhoz hasonlóan a turizmusban is igen érzékenyen érintette a fogyasztókat. 2020-ban a kialakult helyzet miatt a lakosságnak számtalan előre eltervezett és lefoglalt utazásról kellett lemondania, aminek következtében sokan csalódottá váltak. Kérdéses azonban, hogy ezek a negatív tapasztalatok a jövőt tekintve pozitív vagy negatív irányban befolyásolják a fogyasztói attitűdöket a turizmusban.

Horváth Alpár – Nagy Benedek: “Nemesi” turizmus Háromszéken?

A romániai Kovászna megyét népszerűsítő turisztikai desztinációmarketing kommunikációs megnyilvánulásaiban alkalomszerűen találkozhatunk a nemesi turizmus, nemesi vendéglátás kifejezésekkel, többnyire olyan kontextusokban, amelyek egykori kisnemesi udvarházak vagy főnemesi kastélyok turisztikai – attrakcióként vagy szálláshelyként való – hasznosításáról szólnak.

Tőzsér Anett: A hungarikumok szerepe a települések fejlődésében

A téma nemzetstratégiai jelentősége okán, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet célul tűzte annak vizsgálatát, hogy a hungarikumok milyen szerepet töltenek be az érintett települések fejlődésében. A szakirodalmi vizsgálat során nyomon követtük a hungarikum fogalom fejlődését, értékeltük a hungarikumok nemzetstratégiai jelentőségét, valamint kitértünk arra, hogy milyen hatást gyakorolnak a helyi és a nemzeti identitásra.

Németh Marietta – Gyurácz-Németh Petra – Hirschmann Anett – Molnár Fanni: A vendégelégedettség és a jövedelmezőség, mint sikertényezők kapcsolatának vizsgálata a magyarországi négycsillagos hotelek esetében

A szállodai szálláshely-szolgáltatás minősége és a vendégelégedettség mint kulcsfontosságú tényezők az elmúlt évtizedekben a szállodák sikerességének alapvetően meghatározó elemei lettek. Hazai vonatkozásban egyedi az olyan kutatás, amely vizsgálja az egyes hotelek vendégelégedettsége és jövedelmezősége közötti kapcsolatot.

Schultz Éva – Somodi-Tóth Orsolya: A magyarországi múzeumok, mint attrakciók a Tripadvisor belföldi látogatói véleményeinek tükrében a koronavírus idején

A múzeumok hagyományos kultúraközvetítő és közösségi szerepe kiemelten fontossá vált a pandémia alatt. A kényszerű zárva tartás egyrészt új lehetőségekhez vezetett az online térben, másrészt ösztönzőleg hatott az újranyitás után a valós terű élmény átélésére. Jelen tanulmány fókuszában a magyarországi múzeumokról alkotott hazai látogatói vélemények állnak.

Behringer Zsuzsanna – Tevely Titanilla – Budavári Bálint – Hinek Mátyás: Utazás a pandémia árnyékában – avagy hogyan változtak a magyar lakosság utazási szokásai, illetve fogyasztói döntései a világjárvány idején

Tanulmányunk célja, hogy átfogó képet nyújtsunk arról, hogy a Covid-19 járvány hogyan alakította át a magyar lakosság utazási szokásait 2020 során, és miként befolyásolja a 2021-es utazási terveket a pandémia hazai és nemzetközi alakulása.

Debreceni János – Fekete-Frojimovics Zsófia: Research paradigms for restaurant management in Covid19 – Systematic review of theoretical frameworks and a recommended research design

The coronavirus epidemic has posed an unexpected challenge to tourism and hospitality operators worldwide. Local and global restrictions separated the guests and the hosts from each other. Coping with the crisis led to the transformation of the business model of enterprises and the forced adaptation of guests and diners.

Debreceni János – Fekete-Frojimovics Zsófia: Research paradigms for restaurant management in Covid19 – Systematic review of theoretical frameworks and a recommended research design

The coronavirus epidemic has posed an unexpected challenge to tourism and hospitality operators worldwide. Local and global restrictions separated the guests and the hosts from each other. Coping with the crisis led to the transformation of the business model of enterprises and the forced adaptation of guests and diners.

bővebben

Behringer Zsuzsanna – Tevely Titanilla – Budavári Bálint – Hinek Mátyás: Utazás a pandémia árnyékában – avagy hogyan változtak a magyar lakosság utazási szokásai, illetve fogyasztói döntései a világjárvány idején

Tanulmányunk célja, hogy átfogó képet nyújtsunk arról, hogy a Covid-19 járvány hogyan alakította át a magyar lakosság utazási szokásait 2020 során, és miként befolyásolja a 2021-es utazási terveket a pandémia hazai és nemzetközi alakulása.

bővebben

Schultz Éva – Somodi-Tóth Orsolya: A magyarországi múzeumok, mint attrakciók a Tripadvisor belföldi látogatói véleményeinek tükrében a koronavírus idején

A múzeumok hagyományos kultúraközvetítő és közösségi szerepe kiemelten fontossá vált a pandémia alatt. A kényszerű zárva tartás egyrészt új lehetőségekhez vezetett az online térben, másrészt ösztönzőleg hatott az újranyitás után a valós terű élmény átélésére. Jelen tanulmány fókuszában a magyarországi múzeumokról alkotott hazai látogatói vélemények állnak.

bővebben

Németh Marietta – Gyurácz-Németh Petra – Hirschmann Anett – Molnár Fanni: A vendégelégedettség és a jövedelmezőség, mint sikertényezők kapcsolatának vizsgálata a magyarországi négycsillagos hotelek esetében

A szállodai szálláshely-szolgáltatás minősége és a vendégelégedettség mint kulcsfontosságú tényezők az elmúlt évtizedekben a szállodák sikerességének alapvetően meghatározó elemei lettek. Hazai vonatkozásban egyedi az olyan kutatás, amely vizsgálja az egyes hotelek vendégelégedettsége és jövedelmezősége közötti kapcsolatot.

bővebben

Tőzsér Anett: A hungarikumok szerepe a települések fejlődésében

A téma nemzetstratégiai jelentősége okán, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet célul tűzte annak vizsgálatát, hogy a hungarikumok milyen szerepet töltenek be az érintett települések fejlődésében. A szakirodalmi vizsgálat során nyomon követtük a hungarikum fogalom fejlődését, értékeltük a hungarikumok nemzetstratégiai jelentőségét, valamint kitértünk arra, hogy milyen hatást gyakorolnak a helyi és a nemzeti identitásra.

bővebben

Horváth Alpár – Nagy Benedek: “Nemesi” turizmus Háromszéken?

A romániai Kovászna megyét népszerűsítő turisztikai desztinációmarketing kommunikációs megnyilvánulásaiban alkalomszerűen találkozhatunk a nemesi turizmus, nemesi vendéglátás kifejezésekkel, többnyire olyan kontextusokban, amelyek egykori kisnemesi udvarházak vagy főnemesi kastélyok turisztikai – attrakcióként vagy szálláshelyként való – hasznosításáról szólnak.

bővebben

Csóka László – Paic Róbert – Prisztóka Gyöngyvér – Vargáné Szalai Kata – Varga Tamás – Marton Gergely: A hazai utazási szokások változásai a koronavírus-járvány hatására

A koronavírus-járvány több más szektorhoz hasonlóan a turizmusban is igen érzékenyen érintette a fogyasztókat. 2020-ban a kialakult helyzet miatt a lakosságnak számtalan előre eltervezett és lefoglalt utazásról kellett lemondania, aminek következtében sokan csalódottá váltak. Kérdéses azonban, hogy ezek a negatív tapasztalatok a jövőt tekintve pozitív vagy negatív irányban befolyásolják a fogyasztói attitűdöket a turizmusban.

bővebben